måndag 31 januari 2011

Vårlängtan!

Åh vad det är trevligt att se bar mark, det var inte igår! Genast tänker jag på de små musöronen på björkarna, små fröpåsar med blivande morötter och salladsblad, och fåren, framförallt de underbara fåren som vi får låna över sommaren.

I vår tänker jag utöka vårt odlande, förra årets skörd blev på tok för liten. Fast ganska lagom "förstagångsland". Tänkte kanske lägga till med odlingsbäddar?
http://www.odla.nu/metoder/upphojda.shtml

Har även pratat med Conny om att vi ska ha en kompost, det känns nödvändigt. Någon som har några bra komposttips??
En bok som verkar inspirerande är "Stefans lilla gröna" av Stefan Sundström:

Stefans lilla gröna : en handbok i utanförskap
Köpes!














Mitt största dilemma i trädgården detta året är rabatterna på framsidan. Det finns någon slags thuja-buskar där nu (minus en buske som jag med envis råstyrka slet upp på sensommaren) och ogräs, ogräs, ogräs. Funderar på att lägga igen rabatterna och plantera i krukor istället? Kan det bli bra?

Något som vi vet att vi har framför oss när all snö smält bort är att spänna fårnätet till hagen, inte alls roligt ska jag säga. Det är det värt, nu lånar vi fåren men nån gång ska vi ha egna fårskallar :)


Jag längtar till våren!

Älskade Lillemor & Mary


5 kommentarer:

  1. Bra där med kompost, tror det finns en som heter Gröna Johanns :) som vi hade på Levene skola, den va bra men AS ful!!!

    SvaraRadera
  2. Vad spännande det ska bli att se frukten av ert skördande! På tal om böcker och får så såg jag en bok om får på topplistan för ett tag sedan "Alla får ligga" av Henrik Fexeus. Tror det är någon sorts träningsbok hur man får (hehe) sina får att bli mer lydiga, kanske kan vara intressant?

    SvaraRadera
  3. Hej!! Åh det där med kompost är svårt . Vet inte hur många gånger vi försökte vända på vår på lotten. Hopplöst. Stor och svårjobbad. Bra jord sades det, men det tar nästan ett år. Vår enda lärdom är att ha en bra grund och vända regelbundet. Det får inte bli större än att det går att vända på det. Lycka till!! Har du läst vår blogg om
    Kolonilotten förresten? Mkt fina bilder! http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3807

    SvaraRadera
  4. Linda! Känns osm att jag måste läsa på en del innan jag startar upp komposten, har läst lite om er lott men ska kika in och kolla noga! Känns ju segt om det tar så lång tid att få igång den men får väl tänka långsiktigt.

    SvaraRadera
  5. Johanna: Jaså Gröna Johanns alltså, får googla på den och se hur den ser ut, tur att vi bor på landet så inga grannar ser den om den är ASFUL!

    EMD-Danny: Kul med boktips, visste inte att ett popsnöre som du var så kultiverad!? Btw, gick det bra för dig i melodifesivalen?

    SvaraRadera