lördag 4 februari 2012

Renovering av pardörrar

Jag håller till ute i drängstugan där jag tar hand om de gamla pardörrarna jag visat i ett tidigare inlägg. För några helger sen var vi utanför Borås, på Fönsterantiken, och köpte innerdörrar och även två fönster som ska sitta på varsin sida om pardörrarna. Dessa fönster får sig också en mindre renovering.
Fönstrena var i bättre skick än dörrarna, det gamla glaset är fortfarande helt i alla rutorna vilket det inte var i pardörrarna. Så på dörrarna har jag tagit loss det trasig glas som fanns kvar, menas jag på fönstren försiktigt, OERHÖRT försiktigt, pillat loss det lösa kittet men låtit det mesta sitta kvar.
Sen har jag använt mig av linoljekitt för att, på fönstren, bara fylla i där det fattas kitt. Till dörrarnas rutor har brytit nytt glas som jag håller på att kitta nu. Egentligen hade jag ju velat sätta i gammalt munblåst glas, som det är på fönstrena, men det blev en ekonomisk fråga då vi hade glas stående i lagården. (Man kan ju alltid ångra sig om det ser allt för knasigt ut)
Innan jag kittat pardörrarna har jag skrapat dem, slipat och grundmålat med Ottossons linoljefärg. Nästa steg blir att måla igen, men nu med kulör! Utsidan kommer bli kromoxidgrön och insidan förmodligen engelskt röd. Likadant på förnsterpartierna brevid :)

Efter att ha legat i en lada i X antal år såg de ut så här när vi satte klorna i dem.



Skrapad, slipad och grundmålad

Linoljekitt där träet spruckit och i spikhålen där masoniten suttit


Kitt (pommesfrites)

Eftersom jag aldrig kittat förut så tar det sin tid...

2 kommentarer:

  1. Å, vad fina dörrar! Och det kommer ju bli görafint med färgerna på! Och visst är det pilligt att kitta, men rätt kul tycker jag. Ditt kitteri ser ju helproffsigt ut. Sedan tycker jag att det ser finare ut med handkittat än för rakt liksom.

    SvaraRadera
  2. Dom blev superfina Emma, du är duktig du och den gröna färgen på dörrarna var jättefin. Pappa var så imponerad av kittningen, ha,ha konstigt ord:)

    SvaraRadera